Aus der Vergangenheit lernen und gemeinsam Brücken in die Zukunft bauen
Projekt obejmował działania na rzecz wzajemnego zrozumienia i interpretacji wydarzeń związanych z historią Europy wśród młodzieży polskiej, niemieckiej i austriackiej, w tym warsztaty z Johannesem Volkmannem w Hersbruck prowadzone podczas zwiedzania dawnego obozu koncentracyjnego we Flossenbürg oraz centrum dokumentacyjnego i Pałacu Sprawiedliwości w Norymberdze.
Główne cele projektu to:
1. Pogłębienie wiedzy z zakresu historii II wojny światowej oraz narodowego socjalizmu.
2. Odkrywanie i wyciąganie wniosków ze wspólnej historii (Polska, Niemcy, Austria).
3. Współdziałanie młodzieży ze szkół z Mławy oraz Hersbruck (Niemcy) i Mödling (Austria).
5. Poszerzenie słownictwa związanego z ww. tematyką, rozwijanie umiejętności językowych młodzieży w zakresie j. angielskiego i niemieckiego.
6. Rozwijanie umiejętności kluczowych: wykorzystania TIK, kreatywność, przejmowanie odpowiedzialności za swój rozwój, samodzielną naukę i pracę zespołową.
Uczestnikami projektu byli uczniowie w wieku 16-19 lat, pochodzący z różnych środowisk, zainteresowani historią Unii Europejskiej, chcący podnosić poziom biegłości językowej, dostrzegający niebezpieczeństwo zyskujących na sile ruchów nacjonalistycznych, zaangażowani w działania na rzecz wzajemnego zrozumienia i świadomi, że jest ono warunkiem pokojowego współistnienia kolejnych pokoleń.
Rezultatem projektu było stworzenie znaków drogowych sprawiedliwości oraz ustawienie ich w Mławie po konsultacjach z mieszkańcami miasta. Projekt okazał się też znakomitym forum wymiany poglądów. Uczestniczenie w debatach oraz międzynarodowych warsztatach umożliwiło uczestnikom doskonalenie umiejętności mówienia i pisania w j. angielskim oraz niemieckim oraz znajomość struktur leksykalno-gramatycznych.
Opis projektu
Nazwa projektu
Aus der Vergangenheit lernen und gemeinsam Brücken in die Zukunft bauen
Instytucja
I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Wyspiańskiego w Mławie
Poziom edukacji
szkoła ponadpodstawowa
Język
niemiecki
Koordynator
Edyta Dobiesz-Jąderko
Strona projektu
Project description
Education level
secondary education
Language
german
Coordinator
Edyta Dobiesz-Jąderko
Project page