20.03.2023

O ELL 2023 w Europie dla Aktywnych

W numerze 1/2023 kwartalnika „Europa dla Aktywnych” można znaleźć artykuł na temat XXII edycji konkursu European Language, a także wywiad z dr Grażyną Czetwertyńską, członkinią jury.

  • Autor: Wydawnictwo FRSE

Zaproszenie do udziału w konkursie skierowane jest do koordynatorów realizujących projekty w przedszkolach, szkołach, na uczelniach, a także w instytucjach wspierających edukację językową (np. domach kultury, bibliotekach, muzeach). Można zgłaszać zarówno działania dofinansowane w ramach Erasmusa+ lub innych programów edukacyjnych, jak i takie, które nie otrzymały żadnych dotacji.

Dotychczas laureatami konkursu ELL zostawali edukatorzy i edukatorki zarówno z placówek publicznych, jak i niepublicznych. Ich działania stanowią inspirację dla kolejnych pedagogów. Rewelacyjne pomysły na nauczanie języków, czasami zaskakujące nawet dla członków jury, wnoszą do polskiej edukacji językowej świeżość, motywują uczniów, rozwijają ich kompetencje – od językowych po cyfrowe – i zachęcają do kontaktów z obcokrajowcami. Co więcej, wyróżnione projekty mogą być potem realizowane w kolejnych placówkach.

W minionych latach nagrodzone zostały inicjatywy, w których polscy uczniowie uczyli się języków obcych np. analizując historię migracji, przygotowując biografie Polaków deportowanych do Auschwitz oraz tłumacząc powieści noblistki Olgi Tokarczuk. Obcokrajowcy zaś poznawali język polski m.in. poprzez wystawy muzealne.

Więcej w „Europie dla Aktywnych”

Kosmos zamiast zaimków

W dobrze napisanym projekcie języka uczymy się niejako przy okazji. Ważne, by wyczuć, co może zaciekawić uczestników: podróż w głąb ziemi, w kosmos, a może w przeszłość? – podpowiada dr Grażyna Czetwertyńska, członkini jury konkursu European Language Label.

Przeczytaj pełen wywiad