Open Science Schooling
Główne cele projektu to odpowiedź na wskazywaną przez Unię Europejską potrzebę eksperymentowania w zakresie dydaktyki nauczania przedmiotów ścisłych przy równoczesnym nauczaniu języków obcych opartej na metodologii Open Schooling, w ramach której uczniowie biorą udział w prawdziwych działaniach naukowych w swoim środowisku lokalnym. Partnerzy wspólnie w trakcie eksperymentu tworzyli główne rezultaty w projekcie:
- przewodnik dla nauczycieli z metodologią Open Science Schooling (OSS) zawierający praktyczne przykłady oraz pomocne wskazówki;
- film przedstawiający doświadczenie wszystkich uczestników w metodologii OSS;
- przewodnik z doświadczeniami uczestników na drodze osiągnięcia rezultatów projektu;
- dokument przedstawiający rekomendacje rozwiązań prawnych służących wdrożeniu metodologii OSS od poziomu szkoły do poziomu krajowego i międzynarodowego oraz określeniu dalszych potrzeb i kierunków badań.
Wszystkie rezultaty są dostępne na stronie: http://openscienceschooling.blogspot.com/p/results.html. Najważniejsze działania zrealizowane w projekcie:
- wydanie publikacji: C. Suero Montero, A. Baranowski, J. Gejel (2019) OPEN SCIENCE SCHOOLING – RETHINKING SCIENCE LEARNING, EDULEARN19 Proceedings, pp. 9159-9164
- udział w IV i V Ogólnopolskiej Konferencji Biopotencjał 2018:
a) wyróżnienie za referat pt. Relationship between abundance, body mass index and body mass b) wyróżnienie dla plakatów:
- Moths diversity of Jata Reserve (Lepidoptera, Macrolepidoptera)
- Local Hot Spot of moths diversity in Jata Reserve – (Lepidoptera,Macrolepidoptera) preliminary results
- The seasonal changes of Lepidoptera assemblages in Jata reserve –preliminary results;
- udział w drugim etapie konkursu ogólnopolskiego Explory 2019;
- udział w IX i X Ogólnokrajowej Konferencji Naukowej Młodzi Naukowcy w Polsce – Badania i rozwój. Prezentacja plakatów, na bazie których powstały wydane później publikacje jako rozdziały w monografii:
- Korelacja struktury dominacji liczebności i współczynnika masy ciała na
- podstawie rodziny miernikowców (Geometridae, Lepidoptera)
- Correlation between dominance based on abundance and body mass index
- of family Noctuidae, Lepidoptera
- Relationship between abundance, body mass index and body mass in one
- year study of Macrolepidoptera, (Lepidoptera) in Jata reserve – preliminary results.
- przeprowadzenie warsztatów dla młodzieży pt. „Przybij 5-tkę z motylem” podczas ogólnopolskiej akcji Noc Biologów (11.01.2019 r., UKSW);
- udział w Festiwalu Nauki i Sztuki w Siedlcach (współorganizator 2018, 2019); organizator konkursu Dąb Wolności oraz wystawy motyli rezerwatu Jata;
- zajęcie I miejsca w konkursie Selfie+ 2019 – Twój projekt w jednym ujęciu
- udział w projektach eTwinning:
a) ZOOM b) LetSTEMulate the Space – wysłanie w przestrzeń kosmiczną logo projektu na pokładzie satelity Krak-Sat. Partnerzy projektu: Knowledge Partners: Uniwersytet Wschodniej Finlandii (Finlandia) Politecnica de Catalunya (Hiszpania) University Stefan cel Mare (Rumunia) Odpowiedzialni za wysoką jakość i powstanie rezultatów końcowych (IOs), wsparcie i inspirowanie partnerów szkolnych w tworzeniu dokumentacji, monitorowaniu doświadczeń, stworzeniu platformy komunikacji (BaseCamp) i strony projektu Practice Partners Szkoły, prowadzące eksperymenty – odpowiedzialne za utworzenie grup uczniów i nauczycieli, realizujących wszystkie zadania projektu w swoich lokalnych środowiskach w wybranej przez siebie tematyce:
- Pasvalio Levens (Litwa)
- Platon Schools, Katerini, (Grecja)
- Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi (Polska)
- Escola Básica e Secundária Gonçalves Zarco, (Portugalia)
- Modiin Municipality,
- Institut Pere Fontdevila, Girona, (Estonia)
Working with Europe (Hiszpania) – partner odpowiedzialny za wysoką jakość podejmowanych działań oraz powstających rezultatów (we współudziale uczniów) oraz ich wysoką użyteczność. Metoda Open Schooling była dotychczas prawie wyłącznie teorią i koncepcją poruszaną w badaniach i różnych regulacjach prawnych, co stanowiło niewątpliwie trudność dla szkół i nauczycieli w Europie, aby przełożyć ją na praktyczne działanie. Ten projekt to pierwsze systematyczne i szerokie podejście eksperymentujące w różnych typach szkół, w ramach różnych przedmiotów implementujących metodę OSS. Przedsięwzięcie włącza aktywnie całe szkoły, uczniów i nauczycieli w tworzenie innowacji metodologicznej w zakresie nauczania przedmiotów ścisłych rozumianego również jako nauczanie języków obcych poprzez tę metodę, co ważne w otoczeniu społecznym i w odpowiedzi na problematykę środowiska lokalnego. Rozumienie świata poprzez pryzmat osiągnięć nauki w międzynarodowym języku komunikacji jest kluczowe dla edukacji. Umiejętność znalezienia i połączenia wykorzystania nauki w otoczeniu lokalnym stwarza naturalny pomost między szkołą a rzeczywistością, w której znajdują się młodzi ludzie. Szkoła przestaje być oderwana od rzeczywistości, staje się jej immanentną częścią. Zebranie doświadczeń szkół partnerskich i przekucie ich na przewodnik dla nauczycieli wraz z praktycznymi przykładami pozwala przybliżyć tę metodę pedagogom w Europie. Propozycje rozwiązań prawnych na każdym szczeblu także pokazują, w jaki sposób można wesprzeć nauczycieli w nauczaniu oraz uczniów w uczeniu się. Projekt wskazuje też dalsze kierunki badań w zakresie eksperymentowania z tą metodologią oraz jej implementacją w szkolną praktykę. Szkoła przedstawiła, w jaki sposób można zaangażować uczniów w zdobywanie umiejętności pozwalających na naukowe postrzeganie świata łączące nauczanie obejmujące wiele przedmiotów (biologia, informatyka, sztuka, chemia, matematyka) zintegrowane poprzez język obcy i nauczanie dwujęzyczne, przy wykorzystaniu zasobów, jakie przynosi środowisko lokalne przy równoczesnym rozwijaniu kompetencji miękkich jak współpraca w grupie czy rozwijanie umiejętności lidera.
Opis projektu
Nazwa projektu
Open Science Schooling
Instytucja
Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Łukowie
Język
angielski
Koordynator
Artur Baranowski
Strona projektu