24- godzinny Maraton Języka Angielskiego

Gimnazjum nr 3 im. Józefa Pukowca w Rybniku

Maraton języka angielskiego to cykliczne wydarzenie, odbywające się w Gimnazjum nr 3 od 2008 roku. Każda edycja to 24 godziny (od 16.00 w piątek do 16.00 w sobotę) nauki języka przez zabawę, współpracę i rywalizację. Co roku inicjatywa skupia około 40- 45 uczniów w wieku 13- 16 lat, przenoszących się w świat związany z określoną tematyką.

Organizując maraton nauczyciele chcą pokazać, że ucząc się można wyjść poza szkolna ławkę i tradycyjne metody, a weekend może być spędzony pożytecznie, łącząc pracę z wypoczynkiem. Stałymi punktami programu są prace w grupach, prezentacje, zajęcia warsztatowe, tańce, zabawy integracyjne i sportowe, karaoke, konkursy wiedzy z zakresu tematyki maratonu. Uczniowie biorą czynny udział w organizacji przedsięwzięcia. Do ich inicjatyw należy między innymi pomysł używania kostiumów, dekoracji i rekwizytów, wykonywanych zazwyczaj własnoręcznie przez uczestników i pomagających im wczuć się w temat wydarzenia.

Podczas maratonu poświęconego kulturze krajów anglojęzycznych uczniowie brali udział w zabawach i tańcach integracyjnych w języku angielskim, seansie filmowym, konkursie karaoke czy popołudniowej herbacie at five o’clock. W kolejnym roku, przenosząc się do średniowiecznego Królestwa Gimlandu przygotowali scenki z życia przedstawicieli średniowiecznych klas społecznych, uczyli się tańców dworskich, wzięli udział w quizie wiedzy o średniowieczu, a także stoczyli Bitwę o Gimland, pełną potyczek na umysły i mięśnie, pytań o tajniki wiedzy czarodziejskiej i o wydarzenia historyczne. W roku 2010/11 odbyły się dwa maratony, poświęcone kulturze wybranych krajów. Uczniowie brali udział w zajęciach kulinarnych, uczyli się regionalnych tańców, brali udział w quizie wiedzy o szkole i tworzyli własną wizję obywatela świata. W 2012 roku tematem maratonu był szeroko pojęty świat wyobraźni, zadania nazwano „questami”, grupy „drużynami”, a nauczyciele otrzymali miano „game masterów”. Odbyły się zajęcia taneczne, turniej wiedzy o świecie bajek i gier komputerowych, oraz warsztaty twórcze podczas których uczestnicy wykazali się kreatywnością, obmyślając, pisząc, zapamiętując i ćwicząc przedstawienie teatralne.

Projekt miał wpływ na poszerzenie wiedzy uczniów z zakresu języka angielskiego, historii i wiedzy ogólnej. Dodatkowo powstając w efekcie wspólnej pracy i zaangażowania uczniów, rodziców i nauczycieli, zaowocował wzajemnym zrozumieniem i integracją szkolnej społeczności.